In een mensenleven wordt er gemiddeld een derde van de tijd slapend doorgebracht. Dit klinkt heel veel, maar we hebben deze tijd ook echt nodig. We leven in een wereld waarin we alles zo snel mogelijk willen bereiken en zoveel mogelijk activiteiten willen doen in een korte tijd. Dit vergt echter onwijs veel energie van ons lichaam. Waardoor slaap enorm belangrijk is voor je gezondheid. Slaap biedt je lichaam de mogelijkheid om te herstellen en om tot rust te komen. In dit artikel leg ik uit waarom slaap belangrijk is voor je gezondheid.

Gevolgen van te weinig slaap

Voldoende slaap is belangrijk voor je hersenen. Als je namelijk te weinig geslapen hebt, ben je gevoelig voor prikkels gedurende de dag, neemt de somberheid toe en heb je weinig energie. Daarnaast is slaap belangrijk voor je concentratie en productiviteit. Als je te weinig hebt geslapen, herstelt je lichaam niet volledig van vorige dag. Hierdoor ben je niet in staat om bijvoorbeeld productief te werken of goede resultaten te behalen met sporten. Naast dat slaap belangrijk is voor hersenen biedt het ook de mogelijkheid om emoties te verwerken en om geleerde informatie op te slaan. 

Hoeveel slaap heb je nodig?

De hoeveelheid slaap die een mens nodig heeft verschilt per persoon. De een heeft voldoende aan 6 uur slaap en de ander heeft bij lange na niet genoeg aan 6 uur slaap. Over het algemeen geldt dat het gezond is om ongeveer 7 a 8 uur te slapen in een nacht. Daarnaast helpt het om voor middernacht te gaan slapen. Hiermee vergroot je de kans dat je langer in je diepe slaap terecht komt. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je in de ochtend uitgerust wakker wordt en de dag goed kunt beginnen. 

Slaapproblemen tegen gaan

Er zijn relatief veel mensen die kampen met een slaaptekort of zelfs een slaapprobleem. Het is mogelijk om een slaapprobleem tegen te gaan. Hiervoor is het aan te raden om 2 tot 3 uur voor het slapen geen eten meer te consumeren. Vermijd daarnaast ook het drinken van koffie en energiedrankjes voor het slapengaan. Daarnaast helpt het ook om vanaf een uur voor het slapen gaan geen licht meer te ontvangen van je tv, laptop of mobiele telefoon. Deze producten geven namelijk blauw licht af. Hierdoor krijgt je lichaam een signaal dat het wakker moet blijven. Hopelijk weet jij door deze tips hoe jij zorgt voor een betere nachtrust!

U ook genieten van:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *