Veel soorten producten en grote hoeveelheden producten maken een magazijn onoverzichtelijk. Hoe word jij weer wegwijs in je magazijn? Lees onze tips.

Tip #1: Locatie aanduiding

Locatie aanduiding in je magazijn betekent simpel gezegd: bordjes ophangen. Net zoals de borden aan het plafond van de supermarkt, die aangeven waar je pasta of juist toiletpapier kunt vinden. Dat zijn ook locatie aanduidingen. In jouw magazijn kun je voor zulke bordjes kiezen. Daar staat dan bijvoorbeeld het soort producten op dat hier ligt. Zoals het IKEA-magazijn: “slaapkamer” of specifieker “bedden” en het gangpad erna “nachtkastjes”. Hoe groot je de categorieën wilt maken, hangt natuurlijk van je magazijn af. 

Een andere optie zijn vierkante bordjes met een code, zoals “A1” of “A2” voor gangpad A1 en gangpad A2. Dat is handig voor magazijnen met veel seizoensproducten die dus regelmatig wisselen. Denk bijvoorbeeld aan kleding of groente en fruit. Je moet dan wel met alle medewerkers communiceren wat er dit seizoen in gangpad A1 te vinden is. 

Tip #2: Labels op de stellingen

Stel, je medewerkers weten nu dat ze met een bepaald product naar gangpad A1 of het gangpad van “bedden” moeten lopen. Hoe weten ze dan waar dat product precies ligt? Sommige gangpaden zijn wel tientallen meters lang. Dat wordt dus tijd verspillen aan goed zoeken. “Verspillen”? Jazeker, er is namelijk een simpele manier om dit zoeken te voorkomen: met labels op de stellingen.

Dat geldt zowel voor de palletstellingen waar de producten opgeslagen liggen als voor de picklocaties waar de bestellingen van die dag worden verzameld. De palletstellingen zijn vaak lang en daarmee tijdrovend. De picklocaties zijn juist compact opgezet, maar bevatten alsnog een heleboel vakken, bakken of zelfs lades die je met een beetje pech allemaal open moet trekken om dat ene bestelde product te vinden. De oplossing: labels.

Denk maar aan supermarkten, waar elk product een eigen labeltje met de naam en prijs heeft. Zoals de pastasoorten fusilli, penne, spaghetti, macaroni enzovoort. Klanten – en medewerkers – lopen daardoor eerst het gangpad met de locatie aanduiding “pasta” in en zien vervolgens op de labels precies waar hun favoriete pastasoort ligt. Voor een magazijn hoef je natuurlijk geen prijzen te noemen, maar het idee is duidelijk toch?

In magazijnen wordt vaak tekst met een barcode gecombineerd. Die barcode kun je vervolgens scannen en daarmee koppelen aan jouw huidige systeem van orderpicking. Qua tekst heb je net als bij de locatie aanduiding twee keuzes: een volledig woord of een specifieke code. Zo kun je in gangpad “A1” stellingen tegenkomen met labels als “A1 – 1” en “A1 – 2”, waarbij “A1” voor het gangpad staat.

Tip #3: Vloermarkeringen

Bordjes boven je hoofd, labels op de stellingen.. dan is het toch wel duidelijk? Jazeker, maar niet perse veilig. Want mensen, grote en kleine heftrucks bewegen zich kriskras door elkaar en zijn vooral bezig met bordjes lezen om zo snel mogelijk producten te vinden. Dat is al een flinke stap vooruit. Nu is het zaak om de veiligheid te verhogen. En dat doe je met vloermarkeringen. Denk aan zebrapaden van de loopdeur naar het hoofdgangpad, zodat medewerkers veilig het magazijn in kunnen lopen.

Maar ook een onderscheid in looppaden en rijbanen verhoogt de veiligheid. Net als fietspaden naast de weg dat in het verkeer doen. Maak dus middels vloermarkeringen duidelijk waar mensen mogen lopen. Dan weten heftruckchauffeurs ook waar het opletten geblazen is. 

En heeft jouw magazijn smalle gangpaden? Maak er dan eenrichtingsverkeer van. Dat voorkomt botsingen als de ene heftruck het gangpad in draait, terwijl een andere er met een groot pakket uit komt rijden. Met grote pijlen op de vloer is dit makkelijk aan te geven.

Je kan misschien ook genieten van: